lunes, 1 de abril de 2013

Reflexions.

Avui pensava varies coses que tinc molt clares i ara que tinc un moment a la una de la nit, he pensat escriure algunes de les reflexions ! us explico que vem fer ahir i despres us explico les reflexions de les que us parlava !
Ahir vem estar els 5 tot el dia al pis de Moià. Anem fent la mudança i aviat hi viurem, quina il.lusió tenim tots!!!!! encara no hi vivim , però algun dia hi anem pel mati i passem el mati, dinem i despres venim, a vegades van les 2 nenes grans amb el seu pare a passar-hi la tarda...
ahir vem estar-hi els cinc tot el dia ! vem dinar calçots i xai que va fer el papi a la barbacoa del nostre jardí !!!!! que superbooo que va quedar tot !!!!!!!!!!!!!!
en aquell pis tenim un jardí, i molta gent em diu : es comunitari ? doncs no tinc res en contra dels espais i jardins comunitaris però aquest jardi es només per nosaltres i m'encanta !!!! te varios arbres fruiters molt macos !!!!!!!!!!!! i uns trossets on hi farem uns horts !!
es molt guapo ! a mes m'encanta perque es un pis que esta al costat de parcs , serveis, botigues, i mil coses mes !!!!!!!!!!!!!!!! perque moltes vivendes que haviem mirat tenien un jardi mes gran però quedaven lluny de places, parcs, serveis, botigues, farmacies, etc..llavors també veiem moltes complicacions amb dependre per tot absolutament sempre del cotxe...aquest pis te un jardi maco amb arbres fruiters , i es guapo pero alhora pots anar a peu a parcs, botigues i mil llocs !!!
aquell jardi ens encanta als cinc de casa !!!! i ahir va ser la primera vegada que a la barbacoa d'allà feiem coses de menjar ! ahir una calçotada i xai !! després ho vem menjar tot amb unes salses molt bones !!! ens ho vem menjar a dintre al menjador, perque al jardi feia una mica d'aire . Un altra dia dinarem a la taula del jardi, quina il.lusio ens fa tot !!!!!!
fa temps que a vegades portem coses cap el pis de Moià tots, avegades el papi i les 2 nenes grans i molts dies fa viatges amunt i avall el papi sol i jo em quedo aqui amb les 3 nenes...
fa temps que anem fent mudança , ja tenim molta feina feta pero encara ens queda feina ! pero ja tenim ganes d'anar-hi aviat a viure, ens fa molta il.lusió!!!!
ahir vem anar primer a casa d'una gent que haviem quedat que els hi compravem unes pelis de video infantils que venien perque ja no les feien servir. Després vem anar a Moià i el papi va estar al jardi a la barbacoa fent el dinar i jo a dintre amb les tres princeses.
Encara que algunes estones estavem els cinc al jardí !
després vem dinar superbeeeeeeee !!!! i després vem sortir a fer un passeig per allà els carrers de per allà al pis , i a que la Platja " `pesqués patitos " ja ho havia fet algun altra dia pero li feia molta il.lusió !!!!
desde fa dies allà al poble hi ha unes fires i això de " pescar patitos " a les fires , ala Platja li encanta !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
un cop ja va pescar els 6 patos de plastic que havia de pescar, li van deixar triar un regal, sabeu que va triar?
un joc de metges ! últimament li encanten els jocs de metges i jugar a que es doctora!
i desde que a l'hospital li van treure el botó que es va empassar ( ho vaig explicar en una altra entrada) sempre diu que de gran serà doctora de "treurebotons" .
Despres vem anar a un lloc aprop de Granollers , que vem quedar que aniriem a casa d'ells . I ens van regalar una col.lecció preciosa de videos i llibres per aprendre anglès! els seus fills ja son grans i no ho fan servir , a mes quan eren petits els nens ja tenien moltes col.leccions per aprendre anglès i aquesta la van mirar poques vegades, inclus algun video i algun llibre van amb el plastic per estrenar i altres estan fets servir pero semblen ben be nousss!!!!!!!!!
es una col.lecció que molta gent que l'han tingut diuen que està mooolt beeee ! es diu : " Magic English " son molts videos i molts llibres i es veu molt guapo i tambe unes carpetes amb uns jocs , va tot !
surten el Pato Donald, el Goofy, el Mickey, etc etc etc es de Disney !! i es per aprendre anglès amb tot de personatges de Disney i amb jocs, cançons, i de maneres divertides!!!!!!!!!!!!!!!!!
després tart, ja vem anar cap a casa per anar a sopar una sopeta bona i truita i a dormir . Vem passar moolt bonnn diaaaa!!!
quan la Julia era petita vem fer tota una col.leccio de videos i llibres per aprendre anglès de " Les tres Bessones " i encara fins fa poc s'ho llegia, mirava ..ara ja no . Però ara s'ho mira i ens ho mirem molts cops amb la Platja i aprenen molt anglès passant-ho be amb aquestes col.leccions ! ara amb aquesta de Magic English que es novetat a casa s'ho passaran molt be i aprendran mil coses!
L'altra dia em va preguntar la Platja : mama, com es diu : jo tinc un telèfon , amb anglès ? i li vaig contestar. Al cap d'una estona : com es diu : ella te un ocell ? li vaig anar contestant tot. I l'endemà em va dir ella : " mama, I have got a pantaló " està ben dit en anglès ? i ella mateixa em va dir : com es diu pantaló en anglès ? aixi preguntant coses va aprenent mooolt ! però ara amb aquesta col.lecció aprendra moolt mes!!!!!!!!! i s'ho passara superbe !!!!!!!!!!!!
li posarem els videos i mirarem els llibres i contes amb ella , quan li vingui de gust, quan ho demani...
perque quan les coses venen de gust i ho demanen, en poca estona aprenen molt. En canvi quan es : ara fes aixo perque ara toca fer aixo " com no els ve de gust ni tenen ganes doncs pot ser que no escoltin , que no t'entenguin perque no estan concentrats perque estan pensant en una altra cosa....en canvi fent les coses quan ells les demanen , t'escolten amb atenció, aprenen be i rapid, aprenen d'aquella manera que despres no s'oblida i a mes aprenen passant-ho be !
i parlant d'això us parlo de les reflexions que us volia fer :
soc i som molt partidaris que aprenguin de manera aixi natural, sense imposar. Sense que sigui " ara toca fer això " .
I de que vagin fent a cada moment el que demanin, els que els surti de fer....
però a vegades molta gent li costa d'entendre-ho fins i tot gent que sembla que si entenen el respectar els ritmes del nen...
per exemple quan la Nit tenia 8 mesos, va voler començar a caminar . Deia " naná, naná " que volia dir caminar. Feia per donar-te la ma, i et deia " mama, ma " volent dir , la ma. I caminava agafadeta de la ma, reiaaaaa, estava feliiiiiiiiiiiiiiiiç ! i li agafaves un dit sense fer força i caminava superbe !!!!
quan paraves et deia : " mamaaaaa" i deies : que , carinyo? i et deia: " naná ! volent dir : caminar ! es feia entendre i es fa entendre superbe !!!!!!
era petita ? si ! però si volia caminar em semblava si ho demanava ella de dir-li que si , no de prohibir-li ni distreure-la amb una altra cosa, ni dir-li que no....
però em trobava amb gent que em deien : " ui tant petita !!! es massa petita !!! " jo crec que un nen no es massa gran ni massa petit per res, cada nen duu el seu ritme. Un nen de 10 anys que no escrigui del tot be o sigui lent en escriure, no va endarrerit ni malament ni massa endarrera, massa lent massa res..es el seu ritme , cada nen es diferent, i cada nen porta el seu ritme . Igual aquest mateix nen fa unes verticals i unes rodes que amb gimnastica no treuria 10 treuria 30 ! i es que cada nen amb cada cosa porta el seu ritme. Igual aquest mateix nen un dia de cop, comença a dur un altra ritme amb la lectura i als 11 llegeix mes rapid i be que cap altra nen d'11 anys....
els nens porten el sue ritme i et sorprenen quan de cop fan avançades tant grans amb alguna cosa ...
ara , jo crec que ni un nen que amb 10 no llegeixi be li direm : " ui , massa gran per no llegir be " ni a un nen de 8 mesos que vulgui caminar li direm : " massa petit..." crec que ni grans ni petits per una cosa ni per una altra, cada nen es un mon. Mai hauriem de comparar per anar be !!!!!!!
Clar, si comparem en que el nostre amb 8 mesos no demanava per caminar o no ho volia fer o no ho feia , el nostre va massa avançat pero ni ho feia malament el que no ho demanava ni malament el que ho demanava, sino que simplement cada nen es diferent i hem d'atendrel's i acompanyar-los sense comparar mai .
La Platja demana molt últimament per les parts del cos, organs, ossos, etc ...
_ quins ossos tenim als braços?
encara no ha cumplert els 5 anys, encara te 4. Potser això seria temari de molt mes gran, si haguessim de seguir curriculum i el que toca ara ho fem ara i el que no , no ho fem ara, moltes preguntes que fa cada dia no els hi contestariem perque son de mes endevant, però a mi no em sembla que les coses toquin ara o mes endevant sino que toca contestar-les quan el nen sent aquella curiositat i ho pregunta, tingui el nen l'edat que tingui.
Quan l'altra dia li vaig dir a una mare que em preguntava pels ossos la Platja, la mare em va dir :
" ui, massa petita , ja ho farà mes endevant això, ara que faci plastelina i jugui moltes hores que es el que toca ! ".
_ Aixi no toca caminar als 8 mesos, ni preguntar pels ossos amb 4 anys....jo crec que la Platja juga i juga i juga moooltes hores cada dia !!!! hi ha dies que es passa el dia jugant a casa i jugant i corrent al parc !
mai se li diu " avui toca ciencies " , "avui manualitats " o " ara anem a fer tal cosa " o " ara fes tal altra cosa " sino que quan diu " vull dibuixar " dibuixa. Quan diu " vull fer puzzles " fa puzzles. etc...
excepte si quan diu que vol fer alguna cosa haviem de marxar a un lloc, a un recado, etc etc llavors se li explica que ara hem de fer això altra i que per tant el que volia fer, haurà de ser un altra moment, clar.
Alguna vegada se li proposa alguna cosa : vols que fem plastelina, vols que pintem amb pintura una caixa ..etc? si vol ho fem i sinó no. Però alguna vegada, no se li proposa coses cada dia a cada moment.
Però ella fa coses a cada moment ! ara pinta , ara dibuixa, ara mira un video, ara sortim a passejar, ara parla amb la seva germana, ara anem a comprar, ara juga amb peces, ara juga amb nines, ara vol ajudar a estendre roba, ara ...no esta mai sense fer res , li encanta estar fent coses sempreeee!!!!
i pregunta coses tot el dia, i se li van contestant, algunes per contestar-li a part d'explicar-li li diem de mirar un llibre junts on parla d'allò o un video que parla d'allò .....
o el proper dia que anem a la biblioteca ( hi anem molt !) mirem allà llibres que parlin d'aquell tema i ens emportem llibres  acasa que parlin d'aquells temes, ens els mirem a casa amb ella estones durant dies, quan ella està receptiva i amb ganes, i no es una estona que estigui cansada ni amb massa son etc...i després ella moltes estones sel's vol mirar ella sola....
abans , després de sopar, ha volgut veure amb la Nit, un video del "Pocoyó " quan ha acabat , m'ha dit que volia que escrivissim paraules, de coses del video.
_ " tu m'ho escrius i jo ho escriuré a sota " m'ha dit.
_vale guapa ! que vols que t'escrigui?
ha estat pensant..
al final ha decidit, que els noms dels de la peli.
Hem escrit : Pato, Lula, Eli..i algun nom més.,..ah si ! Pepe, que es com li diu la Nit al Pocoyó !!!
ho ha escrit superbé !!! molts dies em diu que li escrigui paraules i ella les escriu a sota .
Ja sap moltes lletres com es diuen i com sonen i apren cada dia mil coses !
per ser que encara te 4 anyets penso que raona molt be, pensa molt, observa tot molt, te molt bones respostes, fa molt bones preguntes, i està molt espavilada . El mes important , es que es una nena feliç , se sent estimada , te seguretat en ella mateixa , te memoria,  confia en ella, etc.,,,
jo crec, això també és part de les reflexions que em feia jo avui, que aquests nens tant feliços, que aprenen tant, que tenen seguretat en ells mateixos i que se senten estimats i s'estimen a ells mateixos, i son tant responsables, tenen aquests raonaments, observen tot tant etc...crec jo, que son els nens que han fet aprenentatges natural, o unschooling, etc..desde l'inici.
 Això es un pensament meu, una cosa que penso jo...però que ho veig molt clar. I parlant amb mares moltes m'han dit que ho veuen igual que jo. M'explico ! penso que els nens que desde que han nascut han fet unschooling el resultat quan es van fent grandets pot ser aquest, nens feliços, amb seguretat amb ells mateixos, que aprenen molt....quan s'ha fet desde l'inici . Desde que han nascut.
En canvi penso que els nens que han seguit curriculum, han fet quaderns, llibres, fitxes, treballs, etc han seguit un curriculum, uns horaris, uns temaris, han treballat asseguts hores cada dia i han treballat " el que tocava " .....quan al cap d'anys pel que sigui, diuen " ara anem a fer aprenentatge lliure " ja no pot ser el mateix. Jo ho veig aixi. Crec que l'aprenentatge natural dona molt bons resultats si es fa aixi desde l'inici. Amb la Júlia no ho hem fet aixi desde l'inici. Vem estar anys sense ser estrictes, que no ho eren, pero si treballant amb quaderns, llibres, i durant un temps tambe horaris i curriculum..clar que no va ser en total gaire temps i ara ja fa molts anys que fem unschooling amb ella. Però els resultats els sento molt mes bons i diferents amb la Platja que si s'ha fet l'aprenentatge natural desde el naixement, desde sempre. S'ha fet sempre aixi. Desde l'inici, com deia abans.
Amb la Nit tambe fem unschooling desde l'inici, desde el naixement.
la Júlia també aprèn moltes coses, però els resultats son diferents. Crec que l'aprenentage natural es fantastic quan es fa desde l'inici.
aquesta es una reflexió important per mi. I una altra es que cada nen te els seus ritmes que els va canviant i hem d'estar alerta de donar a cada nen el que necessiti i demandi a cada moment, sense comparar-lo amb ningú i sense que vegi que comparem a altres nens amb ells ara o quan eren mes petits . Tots els nens ho han fet be i ho fan be, el que vol fer lletres amb 4 anys i el que vol amb 7 i el que vol saber els oosos amb 4 i el que no i el que vol caminar amb 8 mesos i el que camina mes tart .,,,hi ha qui no demana per caminar fins mes tart, està be ! i hi ha qui ho demana amb 8 mesos, tambe esta be !
si tots han de caminar a la mateixa edat, fer el tema dels ossos a la mateixa edat, etc ...no pot ser ! lo bo es que cada nen tingui els seus processos i els seus ritmes i es respecti a cada nen.
La Nit fins als 8 mesos anava amb "manduca" o en braços a tota hora  quasi be perque es el que ella volia. També li agradava anar per terra alguns moments...i desde els 8 fins ara que te quasi 18 , el cotxet no el volia ni veure aixi que per el carrer anava amb manduca i quan no volia manduca en braços...excepte els moments que volia caminar . Ara desde fa temps , camina tot el dia a casa i al carrer, mooolt rapid i sense agafar-se a la ma ni enlloc . I desde fa poc no vol manducas ni res, vol cotxet !!!!!!!
quan no ho volia no li portavem mai, ara el vol, li portem !
em trobo amb gent que em diuen quan camina sola rapid pel parc : " `pobre tant petita ! no la facis caminar, ara es epoca de portar-la amb manduca i a coll i no que camini i despres cotxet , els cotxets no els agraden als nens " .
Doncs a ella ara li agrada desde fa pocs, dies, per aixo ara hi va amb el cotxet. I quan camina es feliççç ! i si veiem que s'ha de cansar massa i li diem : " va vine a coll, no caminis mes " plora i diu " naná ! que vol caminar....
i la deixem...
a mi no m'agrada mai jutjar, criticar, etc les coses que fa tothom però molta gent diuen tot el dia, si perque la portes massa a coll, si perque la portes en cotxet, si perque no camina, si perque camina...si..tot ....
jo crec que es bo que els nostres fills vegin que respectem a tothom i que no jutgem ni critiquem tot , aixi aprendran tambe ells una cosa important, a respectar.
A més abans de dir alguna cosa hauriem de saber molt la historia d'aquell nen, desde que va neixer, que ha passat, que no ha passat, moltes coses, perque sino es parlar sense saber....
i per jutjar s'ha de conèixer .
I després que crec que es important que no ens basem en comparar en el que feien o fan els nostres fills, perque si tothom ha de fer com els nostres, basariem la criança i educacio en que tothom fes com els nostres, no en que cada nen segueixi el seu ritme.
El ritme pot ser que un altra  faci coses o demani coses que els nostres no . No passa res. No vol dir que a l'altra li faltin hores de gateig, hores de joc, hores de manduca, hores de ...sino que amb tot el que ha tingut, ara pel seu ritme, demanda altres coses ja...
i una altra reflexió que em feia avui, es la llibertat.
Aquest tema donaria per mooooltes horeeeeeeeesss..........
resumint una mica....que es la llibrertat?  ...fa pensar molt !!!!!!!!
jo quan estem en un parc gran , vull anar veient les nenes, vaig a buscar.les, els hi pregunto si estan be, els hi dic que mes cap allà o cap a tal lloc no vagin...les vaig anant a veure...
a vegades hi ha gent que em diuen : " es que encara que no sapigues on estan amb estona, deixa-les, han de tenir llibertat ".
També podria dir-li jo a gent : " perque no busques on està el teu nen, que fa hores que no saps on el tens ? " però jo aixo no ho faria mai. Mai dic res a ningu. Cadascu sabrà com ho ha de fer amb el seu fill.
L'altra dia parlava amb unes mares d'aixo del tema de la llibertat . Moltes ho veuen igual que jo.
Jo crec que llibertat si ! però no saber en hores on està el nen o altres coses, no es donar llibertat al nen . Als nens els encanta que estiguis pendent d'ells, que els vagis a veure, que els hi diguis " em canvio de banc , ara estare asseguda en aquell altra " o vaig al lavabo si vens i no estic esperat que ja vinc de seguida....
que no trobar-se que van a on creuen que esta la mare i no la veuen i no saben on es, per exemple...
jo tampoc les deixo mai soles a casa i aixo que la gran ja es grandeta , i es podria quedar amb la mitjana soles perfectament alguna estona, i no trobo malament qui els deixa sols estones, però a mi no m'agrada deixar -les mai a casa soles, i si m'agrada molt estar pendent d'elles , observar-les moltes estones a casa, al parc..no m'agrada que vagin a casa d'alguna nena del parc o d'on sigui que jo no conegui gaire o que no conegui prou els seus pares...
pel carrer la mitjana li demanem que ens doni la ma per travessar que no travessi mai sola pel carrer...
moltes coses jo les veig normals, però molta gent creu que aquestes coses i altres coses,  son no donar llibertat als nens .
jo crec que els nens per creixer han de tenir llibertat , pero el que caldria es definir que es ben be llibertat .
Si estic d'acord en que no cal un temari, uns horaris, uns curriculums, i estic molt d'acord en l'aprenentage lliure, molt d'acord en la llibrertat d'aprenentatge o unschooling. En que el nen no creixi, s'eduqui, amb imposicions, presions, ara toca aixo, i aixo que preguntes ara no toca, etc..
en que si no es vol acabar lo del plat no s'ho acabi. I si te mes gana mes tart ja menjara mes tart.
En que si no vol fer -se una cua i vol dur el cabell deixat anar el porti deixat anar.
En que si ara vol fer puzzles i mes tart vol pintar, ho faci aixi.
en que si...mil coses. Crec que el nen ha de ser el protagonista de la seva vida i s'han de respectar molt els seus ritnes.
però crec que ha d'haver un control , un saber que fa el nen, on esta, amb qui esta, que esta fent, etc etc.....us seguire parlant de les meves reflexions i de com veig moltes coses un altra moment.
Un altra dia que pogui tornare a escriure. Entre feina, mudança, moltes coses i sobretot estar per elles....moments pel blog no en tinc gaires ! tot i que m'encanta escriure i si un dia tinc un moment , m'encanta fer-ho !
Bona nit !!!!!!!!



No hay comentarios:

Publicar un comentario